9 تا ار بهترین راهکارها برای درمان پرخاشگری در کودکان

رفتار پرخاشگرانه مستلزم هر رفتاری است که به عمد انجام می شود و خود یا شخص دیگری را به خطر می اندازد یا باعث آسیب روحی و جسمی می شود راهکارهای مختلفی برای مقابله و درمان پرخاشگری در کودکان وجود دارد. پرخاشگری برای کودکان کمتر از 4 سال غیرعادی نیست، اما در بچه ها مهدکودک این رفتار نیز مشاهده می شود. با این حال، برای بسیاری از کودکان که تمایل به تداوم رفتار پرخاشگرانه دارند، از نظر رشد مناسب نیست و زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی را مختل می کند. همچنین یکی از رایج ترین مراجعات در کلینیک های کودک و نوجوان است. یکی از سوالات پرتکراری که والدین می پرسند این است که چگونه با رفتار پرخاشگرانه کودکان مقابله کنیم؟

کودکان پرخاشگری را به طرق مختلف نشان می دهند رفتارهایی مانند ضربه زدن، گاز گرفتن، عصبانیت، طغیان هایی که می تواند به اموال آسیب برساند یا تلاش برای دستکاری دیگران از طریق تهدید همگی نشانه هایی از پرخاشگری هستند. عوامل مختلفی می تواند بچه ها پرخاشگری کودکان را کاهش دهد اما برای مقابله با پرخاشگری نباید هر رفتاری را نشان چرا که ممکن است محدود به سرخوردگی، دشواری در مدیریت مشکلات اجتماعی یا کنترل انگیزه‌ها شود. در بسیاری از مواقع، یک نبرد درونی با عوامل استرس زا، ناتوانی در تنظیم احساسات یا مشکل در بیان مشکلات می تواند منجر به رفتار پرخاشگرانه شود.

والدین برای مقابله با رفتار پرخاشگرانه کودک چه باید کنند؟

والدین و رفتار آن ها مهم ترین عوامل تاثیرگذار در رفتار کودکان است. والدین، معلمان و خانواده می توانند بر نحوه واکنش و درمان پرخاشگری در کودکان تأثیر بگذارند. تغییر شرایط در محیط کودک می‌تواند رفتار او را تغییر دهد زیرا فشارها، خشونت، فرصت‌ها و پیامدها، همگی تمایل به رفتار پرخاشگرانه را شکل می‌دهند.در این بخش به بهترین راهکارهای مقابله با رفتار پرخاشگرانه در کودکان می پردازیم.

بر خود مسلط باشید و آرام باشید

پاسخ دادن به طغیان عاطفی کودک با فوران عاطفی خود یا تنبیه فیزیکی مانند کتک زدن مطمئناً یک دور باطل ایجاد می کند. الگوسازی مناسب تنظیم هیجان و رفتار اجتماعی، و همچنین تقویت کودکان برای استفاده از آن ها برای دستیابی به اهداف به جای پرخاشگری و مخرب بودن، راهی به جلو است. مسلط و آرام بودن والدین بهترین راه برای درمان پرخاشگری در کودکان است. در صورت نیاز از یک متخصص کمک بگیرید. هم چنین تست های زیادی در سطح اینترنت برای پرخاشگری کودکان وجود دارد اما همه تست ها معتبر نیستند. سنجش و اندازه گیری تخصصی پرخاشگری کودکان پیش دبستانی یک تست پرخاشگری کودکان است که اعتبار جهانی دارید شما می توانید این تست را از طریق سایت دیجی سنج انجام دهید و نتیجه آن را

در برابر طغیان های تهاجمی یا عصبانیت های شدید تسلیم نشوید

یکی ار اشتباهات والدین این است که در برابر ظغیان های تهاجمی کودکان خود تسلیم می شوند. برای مثال هنگامی که کودک برای خرید یک ماشین اسباب‌بازی در مرکز خرید چون روی زمین دراز می‌کشد، جیغ و داد می‌کشد و ضربه می‌زند، گریه می کند اگر شما برای جلوگیری از رفتار او ماشین اسباب بازی را بخرید می‌توانید رفتار نامناسب او را تقویت کنید و باعث شوید این موضوع دوباره تکرار شود و کودک برای به دست آوردن خواسته های خود همین روش را پیش بگیرد که به هیچ عنوان راهکار درستی برای درمان پرخاشگری در کودکان نیست.

خوبی ها را بشناسید و پاداش دهید

از دیگر راهکارهای درمان پرخاشگری در کودکان شناخت خوبی ها و تشویق آن ها است. به جای گرفتن جایزه های خاص برای موضوعات مهم می توانید آن ها را برای داشتن یک رفتار مناسب تشویق کنید، برای مثال یک جمله ساده «رفتاری که داشتی هنگام مهمانی را دوست داشتم» می‌توانید با تمجید از رفتار مطلوب به افزایش آن کمک کنید و احتمال تکرار آن را افزایش دهید.

به کودکان بیاموزید که احساسات را شناسایی، نامگذاری و تنظیم کنند

اعتبار بخشیدن به احساسات و عواطف کودک با گفتن “می بینم که شما کمی عصبانی هستید زیرا شکلات را دریافت نکردید” می تواند به آن ها کمک کند به جای بیان فیزیکی احساسات خود با زدن یا گاز گرفتن، احساسات خود را به صورت کلامی بیان کنند. راهبردهایی مانند شمارش معکوس از 100 تا 1 را قبل از پاسخ دادن به آن ها آموزش دهید تا خشم آن ها تحت کنترل باشد. با آموزش دادن به کودک به جای مشت زدن به دیوار، پرخاشگری را تغییر دهید.  

تقویت کننده مناسب را پیدا کنید

پاداشی که داده می شود یا محرک ناخوشایندی که از بین می رود باید بسیار ارزش گذاری شود و بلافاصله پس از پاسخ ها ارائه شود. تمام نقض قوانین باید به خروج فوری محرک های مورد نظر منجر شود. پیروی از قوانین باید فوراً و هر از گاهی به شدت پاداش داده شود.

رفتار یکسان داشته باشید

یکی از راه های درمان پرخاشگری در کودکان داشتن رفتار یکسان در رابطه با یک موضوع در مکان و زمان های مختلف است. مطمئن شوید که به رفتار پرخاشگرانه یک کودک پاسخ قابل پیش بینی دارید. قوانین باید در زمینه‌ها و زمان‌ها یکسان باشند تا از دوگانگی جلوگیری شود و کودک را در مورد نحوه رفتار گیج نکند. برای مثال در بسیاری از والدین دیده می شود هنگامی که فرزند آن ها پرخاشگری کی کنید اگر در خانه خود باشند یا شخص دیگری در جمع حضور نداشته باشد رفتار آن ها در مقایسه با همان عمل در زمانی که در میهمانی هستند یا فرد دیگر در جمع حضور دارد بسیار متفاوت است این موضوع می تواند باعث سواستفاده فرزند یا دوگانگی در او شود.

الگوهای تعامل اجباری با بچه ها را بشکنید

اختلافات زناشویی، عوامل استرس زای اجتماعی-اقتصادی، بیماری روانی در والدین می تواند منجر به سبک فرزندپروری اجباری شود که در آن والدین تعاملات مثبت کمی با کودکان دارند و آنها را به طور مکرر، متناقض و بی اثر تنبیه می کنند. آنها همچنین رفتار پرخاشگرانه را با پاسخ دادن به تنبیه یا مقابله و کنار گذاشتن آن ها هنگامی که پرخاشگری کودک افزایش می یابد، به طور منفی تقویت می کنند.

سوگیری اسناد خصمانه را کنار بگذارید:

مهم است که کودک خود را به عنوان یک کودک خوب با عادات بدی که توسط محرک های خاص تحریک می شوند و با عواقب خاصی تقویت می شوند، نگاه کنید. شما باید این کار را به جای نسبت دادن رفتار پرخاشگرانه به عوامل منفی درونی، جهانی و پایدار انجام دهید که می تواند باعث تحریک بیشتر رفتار منفی کودک شود.

نظارت کنید

از یک نمودار برای نظارت بر سوابق و پیامدهای رفتارهای مثبت و منفی خاص فرزند خود استفاده کنید. این نشان می دهد که چگونه رفتار کودک تا حدی توسط سوابق و پیامدها کنترل می شود. همچنین می‌تواند نحوه کاهش رفتار پرخاشگرانه را با تغییر سوابق یا پیامدها روشن کند.

سخن آخر

راه حل های کاهش رفتار پرخاشگرانه با تغییر پیامدها شامل نادیده گرفتن نمایش های جزئی چنین رفتاری و استفاده از زمان استراحت یا محرومیت از امتیازات به عنوان پاسخی به پرخاشگری است.

 

 

ارسال نظر درباره این وبلاگ